Wat, hoe en waarom?
Altijd wind mee en een extra duwtje in de rug als het bergop gaat. De voordelen van de elektrische fiets zijn bekend. Die voordelen hangen echter nauw samen met een weloverwogen keuze van de juiste motor. Met verschillende fabrikanten en types op de markt wordt die keuze er niet eenvoudiger op. Even een overzichtje om u op weg te helpen.
Het eerste deel van de zoektocht is eenvoudig, want de keuze is beperkt: er zijn slechts drie types motoren, namelijk de voorwielmotor, de middenmotor en de achterwielmotor. De naam van de motor verraadt wel degelijk de plaatsing op de e-bike.
Motor vooraan
De voorwielmotor zit dus in het voorwiel, is vaak wat goedkoper en heeft geen invloed op het design van het frame. Hij werkt met een bewegingssensor. Voordeel daarvan is dat zodra je wiel draait, de ondersteuning werkt, ongeacht hoeveel kracht je zelf zet. Dat voordeel heeft meteen een nadeel: de ondersteuning begint steeds met een beetje vertraging, namelijk pas als je aan het rijden bent. Doordat de motor in het voorwiel zit, is sturen een stuk zwaarder, ook is het rijgevoel wat onnatuurlijk (het lijkt alsof je voortgetrokken wordt) en je voorwiel optillen is moeilijker door het gewicht van de motor. Tot slot zijn deze motoren vaak minder krachtig.
Middenmotor
De middenmotor komt het meeste voor. Hij is in het midden van de fiets gemonteerd, vlak bij de trapas. Ook deze motor werkt met een sensor; die meet hoeveel kracht je op de pedalen zet, en vervolgens versterkt de motor die kracht. Daarbij is de kracht die de motor levert (‘koppel’) van groot belang. Doordat de middenmotor laag zit, krijg je een laag zwaartepunt en dus een stabieler rijgedrag. Omdat de energie van de motor naar de trapas gaat, is de ondersteuning de meest natuurlijke van de drie. Moet je een band wisselen, dan worstel je niet met een zwaar wiel waar een motor in de weg zit. Aandachtspunt bij de middenmotor is de grotere slijtage van ketting en tandwielen. Een e-bike met middenmotor is veelal wat duurder.