Drie merken van bij ons
Het is nog even wachten op de definitieve cijfers, maar naar verwachting zijn er in België in 2019 voor het eerst meer elektrische fietsen verkocht dan gewone. Hoofdzakelijk de Vlamingen hebben hun fietshart aan de e-bike verloren. Ongetwijfeld zitten de hoogwaardige e-bikemerken van eigen bodem daar mee voor iets tussen.
Er zijn redenen te over om voor een Belgisch e-bikemerk te kiezen. Een gezonde dosis chauvinisme buiten beschouwing gelaten, hebben Belgische fietsmerken tot ver buiten de landsgrenzen een uitstekend imago. Ze gooien hoge ogen qua design, betrouwbaarheid én kwaliteit. Vooral dat laatste is uiteraard niet onbelangrijk. Zeker voor e-bikes mag je daarop geen toegevingen doen, want dat gaat ten koste van de veiligheid.
Belgische merken kiezen resoluut voor hoogwaardige componenten, zowel voor de motor als voor de accu, boordcomputer, versnellingen en remmen: de nieuwe Bosch Performance Line, Shimano Steps, premium componenten van Busch & Müller, Schwalbe-banden enzovoort. Doordat veel in eigen huis gebeurt, kunnen Belgische merken ook beter inspelen op lokale wensen, smaken en vragen, en sneller nieuwe technologieën integreren. We stellen drie unieke Belgische e-bikemerken voor (in willekeurige volgorde).
01 Granville
Al generatieslang is de familie Huygens verknocht aan fietsen. Grootvader Frans was sinds 1928 fietskadermaker. In 1952 bouwde hij zijn eerste complete tweewieler, die de naam kreeg van zijn zoon, Ludo. Kleinzoon Johan nam het roer in 2000 over. Hij stapte met Granville in de e-bikemarkt.
“Het produceren van e-bikes was een logisch gevolg van de marktontwikkelingen,” legt marketingmanager Yari Lontie uit. “We waren bij de eerste op de Belgische markt om e-bikes te produceren en weten ondertussen hoe we een kwaliteitsvolle e-bike in een mooi jasje kunnen steken.”
Met negentig jaar ervaring in het maken van fietsen slaagt Granville daar inderdaad goed in. “Bij Granville kijken we naar wat de klant wil en echt nodig heeft. De feedback van zowel dealers als eindgebruikers nemen we mee in het ontwikkelen van nieuwe modellen. Vandaar ook de slogan ‘We Feel You’.”
Granville onderscheidt zich van veel andere spelers met zijn ‘à la carte’-fietsen. Klanten krijgen de mogelijkheid om hun e-bike volledig zelf samen te stellen: frame (met batterij naar keuze geïntegreerd of extern), motortype, aandrijving, kleur en accessoires. “De fietsen worden bij ons in Kortenberg gelakt in een milieuneutrale lakkerij. Dat ecologische aspect vinden we eveneens zeer belangrijk.”
Bedrijfsfiche
Vlaams-Brabants familiebedrijf van drie generaties • In het gamma: e-bikes, à la carte/custom e-bikes, city- en trekkingfietsen • Verkoop via een zeer uitgebreid dealernetwerk in België • www.granvillebikes.com
02 Achielle
Al van bij de start in 1946 maakte grootvader Achiel Oosterlinck zijn fietsen het liefste zelf. Ook de frames, waarin hij zich later met zoon Jan specialiseerde. Sinds 2007 bouwen Peter en Tom samen met hun vader Jan opnieuw volledige fietsen onder de merknaam Achielle, als eerbetoon aan hun grootvader.
De stap naar e-bikes was snel gemaakt. Peter Oosterlinck: “Doorheen de jaren hebben we verschillende transformaties meegemaakt: van fietsmaker naar framebouwer, toevoeging van een lakkerij, en nu ons eigen fietsmerk. We staan heel dicht bij onze klanten en de vraag naar e-bikes kwam van daaruit.”
Achielle vaart duidelijk een eigen koers. De e-bikes hebben een specifieke look, gebruiken de beste onderdelen en zijn voorzien van de nieuwste technologieën. “Wat Achielle echt uniek maakt, is dat we alle stalen frames, van buis tot fiets, nog steeds in ons eigen atelier maken. Bovendien bouwen we niet gewoon fietsen. We bouwen een fiets voor de klànt: elke Achielle wordt op bestelling gemaakt.”
Klanten hebben de keuze uit meer dan vijftien kleuren, verschillende batterijen, riem of ketting, voor- of achterdrager enzovoort. Het best verkochte model? “Dat is de Emma. We verkopen sowieso meer dames- dan herenfietsen en de mogelijkheden met Emma zijn heel groot. Recent hebben we ook een e-bakfiets uitgebracht, de Ferre. Binnenkort is die tevens verkrijgbaar als cargobike.”
Bedrijfsfiche
West-Vlaams familiebedrijf van drie generaties • In het gamma: klassieke en urban fietsen, e-bikes, kinderfietsen en limited editions • Verkoop via erkende fietsenmakers in Europa (vooral België, Nederland, Duitsland en Frankrijk), alsook de VS en Canada • www.achielle.be
03 Yoors Bikes
Een nieuw concept voor een gloednieuw merk,, opgericht door Pascal Pauwels en Christophe Vijverman, twee gepassioneerde ondernemers. Samen hebben ze dik veertig jaar ervaring in de fietswereld. Pascal Pauwels: “Met Yoors trachten we een high-end e-bike op de markt te zetten, die naast het naakte product ook een zeker imago wenst uit te stralen. De bike past bij Yoors-rijders: stijlvol, een tikje eigenzinnig en kwalitatief hoogstaand.”
Yoors gaat in de verkoop eveneens vernieuwend te werk: je kunt de Yoors-bikes rechtstreeks online bestellen, in combinatie met een fysiek dealernetwerk. “Andere klassieke merken zijn online niet te verkrijgen en de merken die wel online te koop zijn, steken vaak de vakhandel voorbij. Het zwakke punt daarvan is de service-na-verkoop.”
Die is nochtans erg belangrijk voor een e-bike. “Mensen willen bij hun lokale fietshandelaar terechtkunnen en geen premium prijs betalen voor onderhoudswerken aan iemand die hen de fiets niet verkocht heeft. De klant kan zijn Yoors-fiets in de winkel bekijken en bestellen, of online een winkel kiezen waar hij zijn e-bike wil laten leveren.”
Naast e-bikes wil Yoors ook andere innovatieve transportmiddelen aanbieden. Zo voegde het merk recent een e-step aan het gamma toe. “Onze verdere ambities zijn om ons nationale netwerk uit te breiden naar vijftig dealers en onze pijlen ook te richten op de Nederlandse, de Luxemburgse en de Franse markt, in partnerschap met lokale agenten of distributeurs.”
Bedrijfsfiche
Gloednieuw Vlaams-Brabants merk • In het gamma: elektrische fietsen en elektrische steps • Online te bestellen, in samenwerking met lokale, Belgische fietshandelaars • De pijlen zijn ook gericht op Nederland, Luxemburg en Frankrijk. • https://yoors.bike
Exponentiële groei
2019 was een jaar van stijgende lijnen. Opnieuw zijn er meer e-bikes verkocht. Het aandeel van de Belgische merken in de markt groeit eveneens. Zitten we op een kantelpunt? Voor het eerst werd in 2019 de langverwachte omslag gerealiseerd van gewone fietsen naar e-bikes: er zijn vorig jaar namelijk meer elektrische fietsen verkocht dan gewone. 2020 ziet er wellicht even rooskleurig uit, met een toenemende vraag naar vooral speed pedelecs en cargobikes. Momenteel zijn de elektrische stadsfietsen nog het populairst (circa een kwart van alle e-bikes), op de voet gevolgd door elektrische trekkingfietsen.
Waarop letten?
Een paar jaar terug had je als consument nog niet zoveel keuze: het aanbod van e-bikes was vrij beperkt en ook qua technische specificaties viel een en ander – na enige uitleg van de fietsspecialist – nog best te behappen. Vandaag is er voor iedereen en alles een geschikte e-bike: woon-werkverkeer, vrijetijd, mountainbiken, wegfietsen, cargobikes… De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen: waarvoor en waar wil ik de fiets gebruiken? Fiets je vaak in een heuvellandschap, dan heb je een krachtigere motor nodig; vermijd je de heuvels, dan kun je het met een minder krachtige motor doen; maak je lange ritten, kijk dan uit naar een fiets met twee batterijen.
Enkele trends
De opmars van de middenmotor houdt zoals verwacht aan. Daardoor is ook het gemiddelde budget per fiets gestegen. Bijkomend is er een trend naar steeds zwaardere accu’s. Gemiddeld schommelt de accugrootte rond 432Wh, maar 600Wh is helemaal geen uitzondering meer. Eerlang zullen we ook steeds meer e-bikes zien met de batterij in het frame verborgen.