Lekbestendigheid en rolweerstand

Het succes van de e-bikes heeft ook de aandacht van de fietsbandenproducenten getrokken. Steeds vaker worden e-bikes voor woon-werkverkeer gebruikt, en dan stelt men comfortabel rijden op prijs. Daarbij komt onvermijdelijk de juiste fietsband in het vizier.

Je hebt fietsbanden in tal van maten, soorten en prijsklassen, elk met specifieke kenmerken. Een korte trip door fietsbandenland is hier dus op zijn plaats. We praten met Stijn Mortelmans van fietswinkelketen Lucien en Bas Leibbrand van producent Schwalbe Benelux.

Hogere eisen

Wat verklaart de grote prijsverschillen?

Stijn Mortelmans (Lucien): “Die hebben vooral te maken met het aantal handelingen of materialen die nodig zijn om de band te maken. Om de band beter te beschermen heeft een duurdere – en dus vaak betere – band extra lagen antilekrubber of ander materiaal, zoals kevlar en grafeen, tussen het loopvlak of aan de zijkant.”

Wat zijn de belangrijke bandentrends?

Stijn Mortelmans (Lucien): “We zien vooral een trend naar bredere banden. Op een e-bike voel je dat beetje extra weerstand van een bredere band immers niet meer, terwijl die wel meer comfort en stabiliteit biedt. Dat creëert een veiliger gevoel, zeker bij zwaardere of snellere fietsen, zoals e-bikes en speed pedelecs. Met een bredere band bol je gemakkelijker over kasseien en tramsporen. Je kunt stellen dat ontwikkelaars voortdurend op zoek zijn naar het ideale compromis tussen een goedlopende en een lekbestendige band. Een volle band is minder comfortabel en geeft vooral niet goed mee in bochten.”

Bas Leibbrand (Schwalbe): “In se kun je elke fietsband voor e-bikes gebruiken, zolang hij maar voldoet aan de hoge eisen op het vlak van compound, karkas, en lekbescherming. Een echte e-bikeband heeft een betere lekbescherming door het gebruik van betere anti-leklagen, en een betere compound voor een goede grip. Speciaal voor de e-cargofiets ontwikkelden we de Schwalbe Pick-up. Dankzij het dubbele karkas is die band opgewassen tegen zware belasting en biedt hij tegelijkertijd een uitstekende lekbescherming, wat zijn nut bewijst.”

 

Evenwicht

Zijn er andere banden per seizoen?

Stijn Mortelmans (Lucien): “Net als bij auto’s zijn er voor fietsen speciale winterbanden. Die hebben een andere rubbersamenstelling. Winterbanden geven wat meer stabiliteit op een glad wegdek, maar toch bepaalt in eerste instantie je eigen stuurmanskunst of je je evenwicht op je fiets kunt bewaren. Een bredere band zorgt sowieso voor meer evenwicht, maar dat is niet seizoensgebonden.”

Bas Leibbrand (Schwalbe): “Schwalbe heeft een vierseizoenenband ontwikkeld. Die rijdt beter bij regen of op modder, omdat gebruik is gemaakt van speciaal 365 compound en lamellen, wat bij lagere temperaturen meer grip biedt. We hebben ook spijkerbanden in ons gamma, de Marathon Winter Plus. Die wordt in de Scandinavische landen heel vaak gebruikt. In sommige landen is hij op snelle e-bikes verboden.”

 

Ondergrond

Wat bepaalt een goede of slechte keuze?

Stijn Mortelmans (Lucien): “Gebruik de juiste band voor het juiste doel. MTB-banden slijten bijvoorbeeld sneller op asfalt dan in het bos. Bovendien geven ze minder grip op een betonnen wegdek. Snelle koersfietsbanden zijn gemaakt om zo snel en licht mogelijk te zijn; ze zijn daarom minder lekbestendig. Die is dus niet ideaal voor dagelijks woon-werkverkeer. Op asfalt en standaardwegen heb je best een band met niet te veel extra nopjes. Enkel groeven voor een goede watergeleiding volstaan. Voor door het bos of op gravel zijn extra nopjes aan de zij- en de bovenkant wel handig om voldoende grip te hebben in de bochten. Naast het doel en de ondergrond zijn er nog enkele belangrijke parameters bij de bandenkeuze: de juiste maat in breedte en omtrek, tubeless of met binnenband, en de breedte van de velg.”

Bas Leibbrand (Schwalbe): “Goedkoop of duur bestaat niet. Je kiest tussen een band die heel lekbestendig is, maar daardoor een grotere rolweerstand heeft, of omgekeerd. Ervaring leert dat e-bikers veel minder bezig zijn met de rolweerstand. Zij willen vooral niet lek rijden. De elektrische ondersteuning compenseert de hogere rolweerstand sowieso. Ook belangrijk: een lagere rolweerstand verhoogt de actieradius van de e-bike.”

 

Parijs-Roubaix

Zijn er banden voor elke type e-bike?

Stijn Mortelmans (Lucien): “Je verliest een deel aan comfort door de extra dikke antileklaag en de sterke zijkanten. Dat lossen bandenproducenten op door bredere banden te gebruiken dan bij de meeste andere fietsen, bv. 62 mm in plaats van 47 mm breed.”

Bas Leibbrand (Schwalbe): “De ECE-R75-regelgeving bepaalt dat je op speed pedelecs enkel banden met een keurmerk mag monteren. Onze tubeless banden vind je vooral op racefietsen en gravelbikes, maar ook bij mensen die meerdaagse reizen doen met hun e-bike.”

Wat met banden met ingebouwd stootkussen?

Stijn Mortelmans (Lucien): “Dat kan enkel als je tubeless rijdt. Ze worden vooral op mountainbikes en gravelbikes gemonteerd. Het voordeel is dat je je buitenband en je velg niet extra beschadigt, wanneer je lek rijdt. Je kunt nog even verder rijden en je band wat later herstellen met een plug of een nieuwe binnenband. Ook tijdens Parijs-Roubaix wordt er vaak mee gereden. Met een stootkussen kun je bij pech redelijk goed blijven doorrijden tot het einde van de kasseistrook, om daar dan van wiel te wisselen. Als je zonder stootkussen lek zou rijden, is het bijna niet meer mogelijk om nog verder te rijden op de kasseien.”

Zijn de standaard banden bij aankoop goed?

Stijn Mortelmans (Lucien): “Bij goedkopere fietsen bespaart men op onderdelen om de fiets tegen een scherpe prijs te kunnen aanbieden. Het laat zich raden dat je dan ook minder goede banden – in casu met een minder dikke antileklaag – zult hebben.”

Bas Leibbrand (Schwalbe): “Ervaring leert dat fietshandelaars niet besparen op fietsbanden. Ze kiezen voor een band die bij het type fiets of de kleur past. Wij bieden de fietshandelaars een display aan, waarop vier doorgeknipte banden staan. Daardoor zijn de verschillen voor de consument duidelijk zichtbaar. Dat didactisch middel helpt de klanten bewust kiezen.”

Hoe belangrijk is de keuze van de binnenband?

Stijn Mortelmans (Lucien): “De keuze van de binnenband heeft enkel invloed op de rolweerstand en niet op de lekbestendigheid. Het is zeker geen issue voor een recreatieve fietser, wel voor wie tuk is op enkele percentjes wattagewinst.” 

Duurzaamheid

Schwalbe is een pionier op het vlak van binnenbandrecyclage. Het merk voert duurzaamheid dan ook hoog in het vaandel. Binnenkort start Schwalbe trouwens eveneens met de recyclage van buitenbanden. Omdat Schwalbe enkel fietsbanden produceert, gaat alle R&D-aandacht naar de ontwikkeling van innovatietechnieken.