Het Belgische merk Ellio ziet zijn speed pedelecs als een ‘gezond en ecologisch alternatief voor dagelijkse mobiliteit’ en als ‘geprefereerd instrument van overtuigde fietspendelaars’.
Aan de Ellio-fietsen zie je dat de oprichters een voorgeschiedenis in de automobielindustrie hebben. “Ons doelpubliek zijn mensen die hun auto zo veel mogelijk willen inruilen voor de fiets, en mensen die actief op zoek zijn naar zinvolle mobiliteitsoplossingen,” leggen Jorrit Heidbuchel en Tars Geerts uit. “Onze focus ligt daarbij op gemak, gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Ellio moet voor de overtuigde fietspendelaar gewoon top-of-mind zijn.”
Snel maar veilig
Pendelaars die een speed pedelec gebruiken voor hun woon-werkverkeer, willen natuurlijk dat het goed vooruit gaat, maar snelheid alleen is niet alles. “Bij Ellio zijn we begaan met àlle aspecten van een moderne, toekomstgerichte mobiliteit en daar horen naast snelheid zeker ook veiligheid en gebruiksvriendelijkheid bij.”
Met onder meer dat laatste voor ogen heeft Ellio voor een assortimentsuitbreiding gekozen, om het doelpubliek nog beter te kunnen bedienen. Later dit jaar komt er namelijk een Ellio-longtail bij, de Marty. Er is een
25 km/uur-variant voor wie bijvoorbeeld kinderen vervoert, en een 45 km/uur-variant, die met full suspension verkrijgbaar zal zijn.
Marty the Longtail
Zo’n speed pedelec in longtailuitvoering bestaat in de e-bikemarkt nog niet. Innovatie is dan ook vanaf het begin een sleutelwoord in de ontwikkeling van Ellio. “Snelheid is één ding, maar bagageruimte voor een efficiënt en veilig transport van inkopen of materiaal voor het werk is zeker ook een toenemende behoefte.”
De aandrijftechnologie is – als vanouds bij Ellio – op de auto-industrie geënt en mikt op een uitgebalanceerde combinatie tussen performantie en veiligheid. “Een Ellio-rijder wil snel en zonder veel inspanning een hoge snelheid bereiken, maar met tractiecontrole en onze all-wheel drive gaan we tegelijk voor maximale veiligheid.”
Booming business
Het is meteen duidelijk dat Ellio-fietsen niet zozeer recreatief opgevat zijn, maar veeleer als functioneel vervoermiddel. “In de booming e-bikemarkt is het vooral het functionele fietsen dat aan belang wint,” aldus Jorrit Heidbuchel en Tars Geerts. “Cargobikes en longtails, zoals onze Marty nu ook in speed pedelec-variant, spelen daar voluit op in.”
Dat Ellio de juiste keuzes maakt, mag blijken uit een productiestijging maal twee ten opzichte van vorig jaar. “We hebben al onze duizendste Ellio Elite gebouwd en in omloop gebracht. Deels zit corona daar voor iets tussen, maar de trend was ook voordien al ingezet. We willen dan ook onze Vlaamse markt verbreden en andere Europese landen gaan‘veroveren’.”
Inventief alternatief
Snel en veilig van A naar B, met het gebruiksgemak en de betrouwbare techniek van een auto: de belofte van Ellio is eenvoudig, maar de technologie erachter is ronduit baanbrekend. De e-bikes en speed pedelecs van Ellio zijn tweewielaangedreven, hebben een automatisch versnellingssysteem en maken gebruik van de modernste veiligheidstechnologie zoals tractiecontrole. In 2017 pas zag het Belgische IntuEdrive, bedrijf achter Ellio, het levenslicht, en op amper enkele jaren tijd is Ellio uitgegroeid tot een begrip op de Belgische e-bikemarkt.