Naar een fietsrijbewijs of niet?
In 2022 onderzocht Fietsberaad Vlaanderen het ‘fiets-dna’ van de Vlaming. Daaruit blijkt dat de Vlaming relatief tevreden is over de fietsvriendelijkheid van de regio. Goed nieuws, zou je denken, al is diezelfde Vlaming niet blind voor de vaak manke infrastructuur en de toenemende drukte op het fietspad. Alles kan altijd beter.
Naar het werk fietsen heeft meer voordelen dan nadelen. Het ontspant en het geeft je een goed gevoel. Twee keer per dag een kwartier bewegen in de buitenlucht verbetert je basisconditie al voelbaar. Je ergert je niet langer aan die ellendige files en je weet nagenoeg precies hoe lang je onderweg zult zijn. Fietsen is bovendien gratis; sterker nog: vaak brengt het nog op ook. Van een fietsvergoeding word je weliswaar niet rijk, het voelt toch lekkerder om ze te krijgen dan om dure brandstof te betalen. Vaak kun je via je werkgever goedkoop een e-bike leasen. Voorts is fietsen duurzaam: wie zorgzaam wil omgaan met de planeet, gaat fietsen, niet?
Of beter niet?
En toch. In oktober 2022 liet een man van zesenveertig in het Limburgse Genk het leven bij een botsing tussen twee speed pedelecs. De verkeersbarometer van Vias (december 2022) leert ons dat het aantal letselongevallen bij fietsers met dertien percent toeneemt. Dat zijn bijna duizend slachtoffers, de meeste in het Vlaams Gewest: vorig jaar overleden zesendertig fietsers ter plaatse, haast drie keer zoveel als in het Waalse en Brusselse Hoofdstedelijke Gewest samen. (Aangestipt moet wel worden dat Vlaanderen ook vijf keer meer fietsers telt dan beide andere gewesten.)
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2021-2022 |
||
letselongevallen |
6525 |
7408 |
6883 |
7190 |
6938 |
7470 |
7747 |
7538 |
7681 |
8707 |
+1026 |
+13,4% |
slachtoffers |
6732 |
7648 |
7043 |
7345 |
7031 |
7635 |
7915 |
7803 |
7839 |
8798 |
+959 |
+12,2% |
doden ter plaatse |
45 |
47 |
35 |
40 |
33 |
37 |
42 |
32 |
31 |
49 |
+18 |
+58,1% |
gewonden |
6687 |
7601 |
7008 |
7305 |
6998 |
7598 |
7873 |
7771 |
7808 |
8749 |
+941 |
+12,1% |
Evolutie in België van het aantal letselongevallen waarbij minstens één fietser betrokken is – 2022: eerste negen maanden (Bron: Vias.be)
Ook in Nederland belanden alsmaar meer fietsers op Spoedeisende Hulp (+28%), zo blijkt uit cijfers van Kenniscentrum Letselpreventie. Kanttekening: 2022 kwam na een coronaperiode waarin het op de openbare weg veel minder druk en dus veiliger was. In de eerste negen maanden van 2022 raakten in heel België 1305 e-steppers gewond, een stijging tegenover 2021 met meer dan tachtig percent. Logisch, want de elektrische step raakt steeds vaker ingeburgerd. Noot: de speed pedelec is zowel in België als in Nederland volgens de wet een bromfiets, en hij is dus niet in deze statistieken opgenomen.
Angst in de jungle?
Mark (65) uit een Antwerpse randgemeente ging met pensioen. Hij trakteerde zichzelf op een dure maar degelijke e-bike om chill maar sportief te kunnen genieten van zijn oude dag. Viel dat even lelijk tegen! “Op een weekdag durf ik nauwelijks buiten te komen. Langs alle kanten schieten ze je voorbij.” ‘Ze’ zijn dan de e-steps en speed pedelecs, monowheels of elektrische scooters, vouwfietsen, deelfietsen, bakfietsen… Kinderen kopen voor moeder of vader een e-bike voor hun zeventigste verjaardag, omdat de gewone fiets stilaan wat te zwaar en te lastig wordt, maar na twee keer proberen rijden ze er nooit meer mee. “Het is alsof die fiets met mij aan de haal gaat, ik heb er geen controle over,” hoor je als excuus.
“Op een weekdag durf ik amper naar buiten. Ze schieten je langs overal voorbij.”
Te snel. Te riskant. Onveilig. We leven nu eenmaal in een tijd van hoger, verder, sneller. De forse toename van het aantal gebruikers verandert het fietspad in verstedelijkt gebied in een jungle, waar de wet geldt van de sterkste, de snelste, de grootste waaghals. Jonge snaken op hun e-step, hoofdtelefoon op, rechte rug, de blik strak voorwaarts, zigzaggend als dansers op een slappe koord. Het groepje wielertoeristen dat de vaart erin wil houden. Pedelecs op speed. Daartussen jonge ouders met hun kroost in een bakfiets, een stoet ouderen op daguitstap, een enkeling met een elektrische driewieler. Alle mogelijke snelheden en formaten krioelen kriskras door elkaar. Het kan niet anders of dat moet af en toe flink fout gaan.