Bij de aankoop van een racefiets is bikefitting al trendy, maar is het ook zinvol bij de aankoop van een ‘gewone’ e-bike? Absoluut, zowel met het oog op comfort als om letsels te voorkomen. Een fietshandelaar die je met raad en daad bijstaat, kan je op weg zetten.
Ook recreatief
Om sportieve prestaties neer te zetten, moet de krachtoverbrenging immers optimaal zijn en de fysieke belasting zo minimaal mogelijk. Bij recreatief fietsen is een goede houding zeker ook belangrijk, maar niet zo doorgedreven. Er is meer tolerantieruimte. Pieter verduidelijkt dat het type e-bike geen invloed heeft op de fitting. “Of je nu een model met een lage instap neemt, een overstapmodel of een mixed type: de keuze is veelal esthetisch en praktisch.”
Geen shortcut
Waar stopt het correct afstellen en waar begint bikefitting? “Dat is een grijze zone,” zegt Pieter. “Al meer dan honderd jaar bepalen de zadelhoogte en het stuur in belangrijke mate of je al dan niet comfortabel fietst. Elke fietsenmaker kan een basisfitting voor zijn rekening nemen. De performantie van een e-bike ligt een stuk lager dan van een racefiets en de kans op medische klachten is dan ook een stuk lager. Als de fiets vanuit medisch oogpunt gefit moet worden, of om blessures te vermijden, dan doen we dat op vraag van een fysioloog of een kinesist. Zij maken een analyse, die wij als basis gebruiken voor de fitting en de fietspositie. Als fietshandelaar mogen wij geen medisch advies geven. Een arts shortcutten kan niet.”
Universeel?
Eens je de juiste confectiemaat weet, zijn er in die maat voldoende afstelmogelijkheden om je fiets te customizen. “Soms kopen mensen fietsen waarvan het zadel op het hoogste of het laagste punt staat,” legt Pieter uit. “Word je minder mobiel en wil je het zadel verplaatsen, dan kan dat niet meer. Zorg er dus voor dat je het zadel steeds nog naar boven of naar beneden kunt bijstellen. Let er ook op dat je de stuurhoogte en de afstand tot je stuur gemakkelijk kunt verstellen. Vraag ook even na of componenten die je mogelijk later wil vervangen, universeel of fietseigen zijn. Bij sommige e-bikes zijn de stuurpennen bijvoorbeeld fietseigen; de kost kan dan erg oplopen als je die wilt vervangen.”