Homemade! Belgisch e-biken in de lift

Is België een bakermat van fietsinnovatie? Absoluut, zeker voor e-bikes. Het lijstje met succesvolle Belgische e-bikemerken groeit. Sommige fietsmerken bestaan al meer dan een eeuw, andere ontgroeien net de kinderschoenen. Wat ze gemeen hebben? Oog voor design, comfort en kwaliteit. We gingen met enkele e-bikepioniers in gesprek.
Trends

Welke ontwikkelingen typeren de Belgische e-bikemarkt?

Pierre Detry (BZen): “Duurzame oplossingen bieden om files te vermijden en te genieten van je eigen stad, (zweet)vrij en zonder stress. Belgische fietsers hebben oog voor design, willen kwaliteit, een uitstekende service en een maximum aan comfort. Op al die eisen bieden we met BZen een antwoord. Ons streven is een betere levenskwaliteit.”

Wendy Devuldere (Venturelli): “Heel typisch in België zijn groepsaankopen en fietsleasing. Fietsleningen voor woon-werk worden hier 200% gestimuleerd, met één doel voor ogen: die auto van de openbare weg krijgen. We zijn er ons ook steeds meer van bewust dat een groener milieu een heel belangrijk gegeven is. De overheid en bedrijven zetten daar enorm op in.”

Filip Dehing (Åska Bikes): “De markt kent een continue gezonde groei. Tegelijk ben ik ervan overtuigd dat we nog lang niet aan het einde zitten. Er is die maatschappelijke drive naar een betere mobiliteit en steden worden ook almaar fietsvriendelijker. De auto is evenwel nog steeds de favoriet van de Belg; daar willen we met Åska graag verandering in brengen.”

Bjorn Branders (Bizobike): “We merken een shift in de modellen. Zeker 85% is vandaag unisex in plaats van de typische heren- of damesfiets. Verder zien e-bikes er steeds slanker en esthetischer uit. In lijn daarmee maakt de in het frame ingewerkte batterij opgang. Zeker voor sportieve modellen zijn zo min mogelijk externe onderdelen een aanrader.”

 

“De Belgische e-bikemerken schakelen in een hogere versnelling.”

Groeikansen

Waar ligt het potentieel om de markt verder uit te breiden?

Wendy Devuldere (Venturelli): “Het covidjaar 2020 was ongezien in de verkoopcijfers. Wie twijfelde, kocht. Een terugval in 2021-2022 was te voorspellen, mede door paniekaankopen en de daaropvolgende tekorten in materialen en grondstoffen, waardoor de prijzen de hoogte in schoten. Gezien de energieprijzen zal men koning auto ook steeds vaker laten staan.”

Filip Dehing (Åska Bikes): “Mobiliteit heeft een grote impact op ons dagelijks leven. Dat stimuleert ons om innovatieve oplossingen aan te bieden die het leven beter maken. Speed pedelecs zijn een duurzaam alternatief voor auto’s. Dat wil wel zeggen dat je e-bikes moet bouwen die uitnodigen om ermee te rijden: inzetten dus op een positieve rijervaring!”

Bjorn Branders (Bizobike): “We moeten mensen, organisaties en overheden overtuigen om milieuvriendelijker vervoer te gebruiken. Voor ons ligt het potentieel in een groeiend aanbod, met opties voor iedereen, in verschillende prijsklassen. Vanaf 2023 lanceren we een nieuw gamma met twintig stadsfietsen, verkrijgbaar in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland.”

Pierre Detry (BZen): “Er is een enorm groeipotentieel, als je de belangrijkste obstakels weet te overwinnen: lager gewicht, meer comfort, nog duurzamer en een aanvaardbare prijs. De markt staat nog in zijn kinderschoenen, zeker als je het vergelijkt met de penetratie in Duitsland. Zuidelijk Europa hinkt nog veel meer achterop.”

Concurrentie

Hoe ga je als Belgisch merk om met de bikkelharde concurrentie.?

Bjorn Branders (Bizobike): “Al twaalf jaar lang onderscheiden we ons met onze service. We hebben een speciaal systeem ontwikkeld: een onderhoud of een herstelling inboeken gebeurt net als bij de garage, en je drinkt een kop koffie terwijl je wacht. Wij ontzorgen de dealers compleet. Een probleem lossen we gratis op, haal- en brengservice inbegrepen.”

Pierre Detry (BZen): “We vertrekken van de wensen van mensen, zoals een lager gewicht. De meeste e-bikes wegen 20-25 kg, BZen-e-bikes zijn er al vanaf 14,5 kg. Onze fietsen zijn bovendien ‘built to last’ en ook geschikt voor ‘niet-fietsers’: antilekbanden, breder zadel, veel vering… Iedereen moet kunnen genieten, ook dames met een mooie rok en hoge hakken.”

Filip Dehing (Åska Bikes): “Puur fietsplezier! Als je een potentiële klant na een testritje met een Åska-grijns op het gezicht ziet binnenkomen, dan weet je waarvoor je het doet!”

Wendy Devuldere (Venturelli): “We focussen op onze eigenheid, en op kwaliteit, design en comfort. Venturelli is pure vakkennis van Belgische bodem, ontworpen voor de Belgische fietspaden en wegen, die niet altijd even comfortabel zijn. Kiezen voor Venturelli is kiezen voor zekerheid, want service en dienst-na-verkoop zijn rode draden in ons bedrijf.”

 

“Belgische fietsers hebben oog voor design, en willen kwaliteit, service en comfort.”

Dit is Belgisch

Made in Belgium (en bij uitbreiding Europa), wat zegt dat eigenlijk?

Filip Dehing (Åska Bikes): “Onze frames zijn gebaseerd op een innovatief en gepatenteerd frameconcept, en ze worden volledig in België geproduceerd. Daarnaast kiezen we resoluut voor hoogwaardige componenten die ook effectief in Europa geproduceerd worden: verende voor- en achtervork, 29″-wielen, een krachtige, onderhoudsarme aandrijving, een in België speciaal door Åska ontworpen 950 Wh Li-Ionbatterij…”

Wendy Devuldere (Venturelli): “We geven onze Venturelli-fietsen een eigen en eigentijdse look & feel. We bouwen nog steeds eigen frames en kiezen voor gerenommeerde Europese toeleveranciers. Venturelli is geen onbekende in de fietswereld. Je vindt ons bij Belgische professionele fietshandelaars, maar ook in Nederland, Frankrijk en Spanje.”

Pierre Detry (BZen): “Europeanen en zeker Belgen waren ooit meesters in de productie van fietsen. Nu komt heel veel uit Azië. Ik zeg niet dat daar geen kwaliteit bij zit, maar ik vind het cruciaal om onze innovatie en knowhow hier te houden. BZen is 100% Belgisch gefinancierd. We hebben een eigen fabriek in Polen en werken nagenoeg uitsluitend met onderdelen van Europese A-merken.”

Bjorn Branders (Bizobike): “Binnenkort starten we onze eigen assemblagelijn in Hannover op. Het grote voordeel is dat we dan alles van a tot z in eigen handen hebben. Als kers op de taart hebben we een contract met Yamaha voor onze eigen, gepersonaliseerde Yamaha middenmotor, wat wil zeggen dat we de batterij kunnen aanpassen aan ons eigen frame in plaats van omgekeerd.”

Kwaliteit

Wat zijn de toekomstige uitdagingen om e-bikes beter te maken?

Wendy Devuldere (Venturelli): “Innovatie staat niet stil, zeker niet bij een elektrische fiets: meer autonomie, een verborgen batterij, bredere banden, een almaar comfortabeler rijgevoel… De uitdaging? Het kaf van het koren scheiden, maar tegelijk moet een kwalitatieve e-bike ook voor de minderbedeelden betaalbaar blijven.”

Pierre Detry (BZen): “We hebben al heel wat zaken verbeterd: mooi stadsdesign, ingewerkte kabels, een batterij die in het frame verborgen zit. Wij gebruiken wat wij de derde generatie achterwielmotoren noemen, die de kracht van middenmotoren combineert met de voordelen van de achterwielmotor. Denk daarnaast aan kleinere, lichtere en krachtigere batterijen.”

Bjorn Branders (Bizobike): “Op dit moment gaat veel aandacht naar het vergroten van de actieradius: 180 km met één oplaadbeurt is geen uitzondering meer. Wellicht kunnen we die batterij in de toekomst bijladen met zonne-energie en/of tijdens het rijden. Voorts heb je dikkere banden en riemaandrijving in plaats van een ketting, wat minder onderhoud vergt.”

Filip Dehing (Åska Bikes): “Het gebruik van e-bikes is heel ecologisch, maar de productie en de levenscyclus niet! Sourcing in Azië is ecologisch evenmin als maatschappelijk een goed idee. Veel merken tonen geen interesse in het verlengen van de levensduur van e-bikes en willen enkel méér fietsen verkopen. Åska wil duurzame productie en lange levensduur.”

Åska Bikes
  • Belgisch fietsfabrikant, opgericht in 2017 door Filip Dehing
  • Gevestigd in Leuven (Vlaams-Brabant)
  • In de e-bikecollectie: speed pedelecs

www.aska-bike.com

Bizobike
  • Opgericht in 2010
  • Net verhuisd naar een locatie van 4300 m² in Damme (West-Vlaanderen), met twee showrooms, een servicecenter en een outdoor testparcours
  • In de e-bikecollectie: elektrische vouw- en stadsfietsen

www.brandersbike.com

BZen
  • Belgisch start-up, opgericht in 2017 door Pierre en Benoît Detry
  • Gevestigd in Sprimont (Luik) met een eigen fabriek in Polen en een eerste flagshipstore in Antwerpen
  • In de e-bikecollectie: superlichte elektrische stadsfietsen

www.bzenbikes.com

Venturelli
  • Familiebedrijf, opgericht in 1925, nu met de vierde generatie aan het roer (Sabien Bonaventure en haar man Devuldere Wendy)
  • Sinds 1995 gevestigd in Hooglede-Gits (West-Vlaanderen)
  • In de e-bikecollectie: elektrische stadsfietsen (ook met lage instap) en speed pedelecs

www.venturelli.be

Nog meer Belgische e-bikemerken?

Ziehier een uitgebreider lijstje van Belgische merken op de e-bikemarkt: Achielle, Ahooga, Åska Bikes, Belgocycle, Bizobike, BZen, Cowboy, Ellio, Granville, Minerva, L’Avenir, Norta, Oxford Bikes, Thompson, Ridley, Yools, Yoors Bikes, Veloci, Venilu, Venturelli… Voilà, en wellicht is het overzicht niet eens volledig!

Deel dit artikel

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees ook

Lees onze magazine digitaal