Is België een bakermat van fietsinnovatie? Absoluut, zeker voor e-bikes. Het lijstje met succesvolle Belgische e-bikemerken groeit. Sommige fietsmerken bestaan al meer dan een eeuw, andere ontgroeien net de kinderschoenen. Wat ze gemeen hebben? Oog voor design, comfort en kwaliteit. We gingen met enkele e-bikepioniers in gesprek.
Trends
Welke ontwikkelingen typeren de Belgische e-bikemarkt?
Pierre Detry (BZen): “Duurzame oplossingen bieden om files te vermijden en te genieten van je eigen stad, (zweet)vrij en zonder stress. Belgische fietsers hebben oog voor design, willen kwaliteit, een uitstekende service en een maximum aan comfort. Op al die eisen bieden we met BZen een antwoord. Ons streven is een betere levenskwaliteit.”
Wendy Devuldere (Venturelli): “Heel typisch in België zijn groepsaankopen en fietsleasing. Fietsleningen voor woon-werk worden hier 200% gestimuleerd, met één doel voor ogen: die auto van de openbare weg krijgen. We zijn er ons ook steeds meer van bewust dat een groener milieu een heel belangrijk gegeven is. De overheid en bedrijven zetten daar enorm op in.”
Filip Dehing (Åska Bikes): “De markt kent een continue gezonde groei. Tegelijk ben ik ervan overtuigd dat we nog lang niet aan het einde zitten. Er is die maatschappelijke drive naar een betere mobiliteit en steden worden ook almaar fietsvriendelijker. De auto is evenwel nog steeds de favoriet van de Belg; daar willen we met Åska graag verandering in brengen.”
Bjorn Branders (Bizobike): “We merken een shift in de modellen. Zeker 85% is vandaag unisex in plaats van de typische heren- of damesfiets. Verder zien e-bikes er steeds slanker en esthetischer uit. In lijn daarmee maakt de in het frame ingewerkte batterij opgang. Zeker voor sportieve modellen zijn zo min mogelijk externe onderdelen een aanrader.”
“De Belgische e-bikemerken schakelen in een hogere versnelling.”
Groeikansen
Waar ligt het potentieel om de markt verder uit te breiden?
Wendy Devuldere (Venturelli): “Het covidjaar 2020 was ongezien in de verkoopcijfers. Wie twijfelde, kocht. Een terugval in 2021-2022 was te voorspellen, mede door paniekaankopen en de daaropvolgende tekorten in materialen en grondstoffen, waardoor de prijzen de hoogte in schoten. Gezien de energieprijzen zal men koning auto ook steeds vaker laten staan.”
Filip Dehing (Åska Bikes): “Mobiliteit heeft een grote impact op ons dagelijks leven. Dat stimuleert ons om innovatieve oplossingen aan te bieden die het leven beter maken. Speed pedelecs zijn een duurzaam alternatief voor auto’s. Dat wil wel zeggen dat je e-bikes moet bouwen die uitnodigen om ermee te rijden: inzetten dus op een positieve rijervaring!”
Bjorn Branders (Bizobike): “We moeten mensen, organisaties en overheden overtuigen om milieuvriendelijker vervoer te gebruiken. Voor ons ligt het potentieel in een groeiend aanbod, met opties voor iedereen, in verschillende prijsklassen. Vanaf 2023 lanceren we een nieuw gamma met twintig stadsfietsen, verkrijgbaar in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland.”
Pierre Detry (BZen): “Er is een enorm groeipotentieel, als je de belangrijkste obstakels weet te overwinnen: lager gewicht, meer comfort, nog duurzamer en een aanvaardbare prijs. De markt staat nog in zijn kinderschoenen, zeker als je het vergelijkt met de penetratie in Duitsland. Zuidelijk Europa hinkt nog veel meer achterop.”